4 vinkkiä vuokranantajalle

Sijoitusasunnon hallinta on periaatteessa yksinkertaista; hankitaan asunto, etsitään vuokralaiset ja saadaan vuokratuottoa. Käytännössä asiat eivät kuitenkaan koskaan suju aivan niin virtaviivaisesti. Asunnonhallinnassa sekä yhteydenpidossa vuokralaisen kanssa on paljon asioita, joita jokaisen vuokranantajan on hyvä tiedostaa. Ohessa on vuokraustoiminnan kannalta nejä tärkeää huomioitavaa seikkaa.

 

 1. Uusi vuokralainen

Asuntosijoittajalle tuottoisin vuokralainen on pitkäaikainen vuokralainen. Asukkaan vaihtuminen aiheuttaa aina kuluja vuokranantajalle. Tyhjät kuukaudet, mahdolliset korjaus- tai remontointikustannukset, sekä välittäjän palkkio syövät kaikki vuokratuottoja. Toisaalta taas välittäjän käyttäminen voi pidemmällä tähtäimellä osoittautua kannattavaksi sijoitukseksi. Välittäjillä on vankka kokemus vuokralaisehdokkaiden arvioinnissa, välitysliikkeet tarjoavat usein vakuuden palvelulleen ja lisäksi välitysliikkeiden vuokrasopimukset ovat ammattimaisesti laadittuja.

Vuokralaisen vaihtuessa on omistajalla hyvä tilaisuus käydä asunto huolellisesti läpi ja arvioida mahdollisia korjaustarpeita, välittäjä voi auttaa myös tässä. Esimerkiksi jo pelkkä seinien tasoitus ja maalaus, sekä joidenkin kodinkoneiden vaihtaminen voivat vaikuttaa suuresti asunnon yleisilmeeseen. On hyvä pitää mielessä, että tänä päivänä vuokralaisilla on mistä valita, sillä rakennusbuumin myötä Suomeen on valmistunut iso määrä uutuuttaan hohtavia vuokra-asuntoja.

Tällä hetkellä vuokramarkkinoilla liikkuville vuokralaisille asunnon sijaintia tärkeämmäksi valintakriteeriksi on noussut asunnon kunto ja varustus. Tämän takia uuden asunnon etsinnässä ollaan tarkempia ja siihen käytetään enemmän aikaa.

Roof Group Oy

 

2. Vuokrasopimus

Huolellisesti laadittu vuokrasopimus on hyvän vuokrasuhteen perusta. Koskaan ei voi tietää, mikä lause tai ehto vuokrasopimuksessa osoittautuu tärkeäksi, jos osapuolten välille syntyy erimielisyyksiä. On iso ero sillä, lukeeko vuokrasopimuksessa ”Vesimaksu 20 € / hlö / kk” vai ”Kirjoittamisen hetkellä taloyhtiön vesiennakkomaksu on 20 € / hlö / kk. Vesi- ja muita käyttömaksuja tarkistetaan taloyhtiön päätösten mukaan.” Hyvin tehty vuokrasopimus toimii ohjenuorana vuokralaiselle ja vuokranantajalle ongelmatilanteissa. Saako huoneistossa tehdä muutostöitä oma-aloitteisesti? Mitä kaikkea loppusiivouksen tulee sisältää? Mitä tapahtuu, jos loppusiivousta ei ole tehty kunnolla tai ei ollenkaan? Onko jälleenvuokraus sallittua? Saako huoneistoon ottaa lemmikkieläimen tai saako siellä tupakoida? Jos vuokrasopimuksessa ei esimerkiksi ole erikseen kielletty tupakointia, ei vuokralaiselta välttämättä voi vaatia korvauksia tupakoinnin huoneistolle aiheuttamista vahingoista.

Lisäksi pitää muistaa, että asuinhuoneistojen ja liiketilojen vuokrasopimukset poikkeavat lainsäädännön asettamien vaatimuksien osalta huomattavasti toisistaan.

 

3. Vuokrankorotus

Vuokranantajan kannattaa harkita vuokrasopimuksiensa korotusehdot huolellisesti, sillä epäselvästi muotoiltu korotusehto voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin. On tärkeää, että myös vuokralainen ymmärtää korotusehdon ja pystyy tarvittaessa itse arvioimaan kuinka paljon hänen vuokransa voi vuoden aikana suurin piirtein nousta. Vuokranantajan kannalta taas on oleellista huolehtia, että vuokra kattaa huoneistosta koituvat kulut, jotka voivat kasvaa oleellisestikin vaikkapa uuden pääomavastikkeen myötä, sekä tuottaa myös voittoa. Esimerkiksi pelkkään elinkustannusindeksiin perustuva vuosittainen vuokrantarkistus saattaa vuosien kuluessa aiheuttaa sen, että vuokra jää laahaamaan yleisen markkinatason alapuolelle. Sopimusehdoista poikkeavista korotuksista on kuitenkin sovittava vuokralaisen kanssa erikseen hyvissä ajoin ennen korotuksen voimaan astumista.

 

4. Ongelmatilanteet

Vahinkoja sattuu ja tapahtuu, mutta niihin voi ja kannattaa pyrkiä varatumaan. Asuntosijoittajalla on hyvä olla puhelimeensa tallennettuna numerot luotettavalle putkimiehelle, sähkömiehelle ja lakimiehelle. Kun vuokralainen ilmoittaa, että astianpesukone vuotaa, pitää paikalle saada ammattilainen nopeasti. Jos vuokranmaksu takkuaa tai lakkaa kokonaan, on tärkeää tietää miten toimia, jotta taloudelliset vahingot voidaan minimoida. Perintätoimenpiteistä ja lain vaatimuksista on hyvä olla valmiiksi selvillä, jotta voi reagoida ongelmatilanteissa mahdollisimman tehokkaasti.

 

Premium vuokranantajan tukena

Premiumin Huoneistopalvelussa oma yhteyshenkilösi on aina valmiina auttamaan kaikissa tilanteissa! Premiumin Huoneistopalvelussa hoidamme kaikki asunnon hallintaan liittyvä toimenpiteet joko kattavasti täydellä palvelulla tai kevennettynä vuokravalvontapalveluna.

Premiumin Huoneistopalvelut on asuntojen  ja vuokravalvonnan hallinnan ammattilainen ja meillä on sekä kokemusta että taitoa sekä oikeat yhteistyökumpanit vuokranantajan toiminnan helpottamiseksi. Teemme yhteistyötä eri alojen ammattilaisten kanssa, aina kirvesmiehistä siivoojiin. Kattavan verkostomme kautta apu löytyy helposti. Laki- ja talouspalveluihin erikoistuneena Premium Group tarjoaa asiakkailleen myös juridista apua pulmatilanteissa, oli kyse sitten vuokranperinnästä, sopimusriidasta tai veroilmoituksen täyttämisestä.

Premium tekee yhteistyötä luotettavan välitysliikkeen kanssa, jonka kautta uusien vuokralaisten etsiminen sujuu helposti. Premiumin Huoneistopalvelun asiakkaat voivat antaa toimeksiannon välittäjälle kauttamme tai etsiä halutessaan itse uuden vuokralaisen ja antaa vuokrasopimuksen laatimisen meidän tehtäväksemme.